X

Responsive image

Nyheter
Melhus bilskadesenter

Melhus bilskadesenter

Author: Melhus Avisa Gaula/Wednesday, April 6, 2022/Categories: Startsiden, Nyheter

Firmaet på Hofstad driver med oppretting og lakkering, foruten mekaniske reparasjoner.

AV JENS GRANØIEN

Det var i 2015 at det nyetablerte bilfirmaet etablerte både karosseri og mekanisk verksted på Hofstad. Firmaet er et aksjeselskap og eies av, Sissel Hammerås, Jomar Larsen og Roar Aspen med en tredjedel hver.

    Sissel Hammerås forklarer at de foretar, og reparerer alt etter EU-kontroller på alle bilmerker.

    - Vi reparerer det meste, det er i hovedsak bil, men det kan også være traktor, sier hun.

Det er hun og Jomar Larsen som for det meste driver med oppretting og lakkering. Det utfører de også på alle bilmerker. Det kan også være traktorer, bobiler, motorsykler eller møbler. Alt som det går an å lakkere for den saks skyld.

De er fire ansatte. De to andre er Holger Undlien og Martin Branem. Begge de jobber med mekaniske reparasjoner.

 

Elektronikken kan være 

en utfordring

Larsen sier at det for det meste går jevnt og trutt hele året. Sissel Hammerås sier at det kan være et lite rush når den første snøen kommer, når det gjelder oppretting og lakkering av skade. Nå har de nok å gjøre og har venteliste.

    Innimellom har de en lærling sånn at de er fem, men har ingen akkurat nå. De har hatt tre lærlinger siden de starta for 6 -7 år siden. Alle tre er i jobb i bilverksted hos andre firma.

    Dagens elektronikk og datasystemer kan by på utfordring for mekanikere som ble utdannet før elektronikken inntok bilen.

    Sissel forklarer at det har et system gjennom Meca som leverer deler, og som også er datasupport.

    – Vi har Pc som leser av bilen, enkelte biler får vi ikke gjort noe med det, da må de til merkeverksted, sier Jomar Larsen. Han sier at ettersom bilene blir eldre blir også dataprogrammene oppgradert. Han sier at bilene var analoge da de to gikk på bilskolen.

    Sissel Hammerås sier at hun lærer noe hver dag. På karosserisida er det forresten liten forandring.

 

Er seviceinnstilt og har fornøyde kunder

Sissel sier at de prøver å være serviceinnstilt, og har fornøyde kunder. Firmaet har kunder fra og med Støren i sør til og med Trondheim i nord, men også på Hølonda og på Orkanger. Hun sier at de har ikke stedbundne kunder i Melhus.

    – Gjennom skade har vi avtale med forskjellige forsikringsselskap. Når det gjelder deler benytter vi både merkeforhandler, og vi får tak i brukt.

    – Vi har samarbeid med bilopphuggeri og benytter nettsida deres, der går vi inn for å se om det finnes noe brukt. Forsikringsselskapene blir så glade når vi finner noe bruk. Da sparer de penger, sier Sissel Hammerås. 

Bilde: 

Sissel Hammerås og Jomar Larsen er begge medeiere og driver med oppretting og lakkering.

 

 

Print

Number of views (250)/Comments (0)

Siste utgave
Om avisa

Avisa-Gaula.no er Gaula sin nettutgave. På papir kommer avisa ut hver torsdag og gir deg nyheter om det som skjer i Melhus kommune. Har du tips? Send oss en e-post til snoefugl@online.no eller ring oss på 72 87 24 11.
 

Du får kjøpt avisa her: 

Byneset: 
Nordbygdens Samvirkelag

Melhus: 
Ark Bruns Bokhandel
Eurospar Melhustorget
Rema 1000 Melhus torg
Esso-stasjonen, Melhus
Coop Extra Melhus
Rema 1000 Gaula

Kvål: 
Coop Prix Kvål
Shell-stasjonen, Kvål

Ler, Lundamo og Hovin:
Coop Prix Ler
Coop Marked Lundamo
Coop Marked Hovin

Hølonda: 
Hølonda samvirkelag
Samvirkelaget Korsvegen

Midtre Gauldal:
Coop Extra, Støren
Kotsøy samvirkelag

Orkdal:
Kiosk - Orkdal sjukehus

Digitale utgaver og e-abonnement kan kjøpes via https://gaula.buyandread.co