Den siste uka har arbeidet med å skifte jernbanesviller på strekningen mellom der jernbanen krysser E6 i Storlersbakkan og Søberg. En strekning på 8035 meter.
AV JENS GRANØIEN
– Svillene som har ligget i 40 år har tjent sin levetid. Selv om de ser brukbare ut, er det sprekker i dem. Dette arbeidet gjør vi forebyggende, sier Håkon Kjode Rødal som er prosjektleder for Bane Nor.
Arbeidet starta torsdag for ei uke sida og skal være ferdig i dag, torsdag. Arbeidet pågår mellom klokken 11.00 på formiddagen og klokken 19.00 om kvelden. I det tidsrommet er jernbanestrekningen avstengt for togtrafikk. Rødal sier at togene går som vanlig mellom klokken 19.00 om kvelden og klokken 11.00 neste dag. Både godstog og persontog er innstilt i arbeidstida. Han sier at det er på det tidspunktet en berører færrest mulig tog.
Utføres maskinelt
Jobben med leggingen av svillene utføres maskinelt. Kapasiteten er 1000 meter per skift. Det vil si at det går med åtte skift, eller åtte dager for å få skifta svillene på den 8035 meter lange strekningen.
Det er også mye manuelt arbeid, selv om selve leggingen av svillene foregår maskinelt. 70 – 80 mann er i jobb med forarbeid og etterarbeid. Rødal forklarer at signalanlegg, jording og kjørestrøm må kobles av.
– Når forarbeidet er gjort kommer sporleggingstoget som har med seg 1800 sviller i betong som skal gjøre jobben i 40 – 50 nye år, forklarer Rødal. Han forklarer at kapasiteten er 350 meter i timen. Da er det lagt 580 sviller i løpet av timen. Det er totalt 13500 sviller som er lagt på strekningen når den er ferdig.
Bilde:
Bildet viser at de gamle svillene blir tatt bort før de nye legges.
Les mer i Gaula